Alstublieft,vergeet mij niet!.

Vergeet mij niet,of zoals het zo mooi op zijn engels klinkt Forget-me-Nots.
De latijnse naam voor deze liefelijke planten is Myosotis sylvatica
de bloemen zijn heel lichtblauw,maar roze komt ook voor als gecultiveerde soort.   

De bloeitijd is van mei tot in juli,de Myosotis word ongeveer 35 cm hoog.
Hij verwilderd vrij snel door zijn grote voorraad aan zaden,vaak zie je nu
net als op de foto hieronder  grote plukken Vergeet-mij-nietjes 
bij elkaar.

Deze foto’s heb ik gisteren gemaakt in mijn woonplaats Zaanstad.

Bosvergeet-mij-nietje 
RH. 0846

Rode Lijst 4

Volledige wetenschappelijke naam: Myosotis sylvatica Hoffm.

Diagnostische kenmerken t.o.v. Myosotis arvensis:
Zoom van de bloemkroon vlak, 5-8 mm in doorsnede, lichtblauw (bij cultuurplanten soms roze blijvend). Niet-bloeiende, tamelijk grootbladigerozetten aanwezig. 

0,10-0,50. Mei-juli. Hemikryptofyt (meestal monocarp).

Standplaats:
Op vochtige tot vrij natte, voedselrijke grond in en aan loofbossen, ook aan beschaduwde beekoevers. 

Zeldzaamheid en verspreiding:
Vrij algemeen in het Heuvelland district, zeldzaam in het Subcentreuroop district; elders verwilderd. 
Veel in cultuur als tuinplant, en vrij vaak verwilderd. 

Ecologische groepen:
H43

Plantensociologische groepen:
WdH: 38A. 

Europees areaal:
Subcentraal, 114421.

Opm. De verwante taxa Myosotis sylvatica en Myosotis arvensis behoren tot een ingewikkeld polyploïden-complex. Gezien de geringe en weinig scherpe verschillen is het wellicht beter om Myosotis sylvatica als een ondersoort van Myosotis arvensis te beschouwen. Nader onderzoek is gewenst.
bron ;www.soortenbank.nl  foto’s Michaël Bakker
Leave a Reply

